През 2022 г. в Европейския съюз са регистрирани 10 093 жертви на трафик на хора, като над 40% са подложени на трудова експлоатация. Въпреки тези официални данни, реалният брой на жертвите вероятно е по-висок, тъй като много случаи остават неразкрити.
Тази година Европейският съюз предприема значителна стъпка към насърчаване на устойчиво и отговорно корпоративно поведение. През юли 2024 г. беше приета Директивата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост – Директива (ЕС) 2024/1760. С нея се въвеждат нови изисквания към големите компании, за да се гарантира, че техните бизнес операции и вериги за доставки се управляват по начин, който защитава правата на човека и опазва околната среда.
Директивата е част от усилията на ЕС да създаде по-справедлива и устойчива икономика, като същевременно адресира проблеми като трудовата експлоатация и трафика на хора. Държавите членки са задължени да включат тези правила в националното си законодателство до 2026 г., а пълното ѝ прилагане ще започне през 2029 г.
Как това ще повлияе за намаляване на трафика на хора и трудовата експлоатация
Директивата задължава големите компании да поемат по-голяма отговорност за своите бизнес практики, като въвежда нови стандарти за управление. Тези правила са насочени към създаване на прозрачност и отчетност във веригите за доставки, както и към предотвратяване на практики, които водят до трудова експлоатация .
Компаниите ще трябва да оценяват къде в своите операции или в тези на техните доставчици съществува риск от нарушаване на правата на човека. Това означава проучване на работните условия, анализ на заплащането и проверка за наличие на принудителен труд, детски труд или други експлоатационни практики. Тези оценки ще обхващат както пряката дейност на фирмите, така и техните подизпълнители, доставчици и партньори.
След като бъдат установени рисковете, компаниите ще бъдат задължени да предприемат действия за тяхното отстраняване. Това включва изготвяне на планове за подобряване на условията на труд, работа с доставчици за привеждане на техните практики в съответствие с международните стандарти и, ако е необходимо, прекратяване на отношенията с партньори, които отказват да се съобразят.
Освен това спрямо Директива 2024/1760 се изисква редовно докладване на резултатите от тези усилия. Информация за предприетите мерки, постигнатите резултати и оставащите предизвикателства ще трябва да бъде публикувана от компаниите.
Това е важна стъпка напред за страните членки на Европейския Съюз, която поставя акцент върху защитата на правата на човека и създаването на устойчиви икономически модели.
Ролята на гражданския сектор
Неправителствените организации имат уникалната възможност и отговорност да подкрепя успешното прилагане на Директива 2024/1760, като играе ролята на медиатор между държавните институции, предприятията и обществото. Те могат да водят активни застъпнически инициативи и повишаване на осведомеността, разясняване на значението на директивата сред предприятията, общностите и потребителите, като по този начин се създава разбиране за новите стандарти и изисквания. Те също така могат да настояват за ефективни механизми за прилагане и мониторинг на директивата както на национално, така и на европейско равнище, за да гарантира, че тя не остава само на хартия.
В допълнение, НПО сектора може да съдейства за изграждане на капацитет чрез предоставяне на обучения и ресурси, особено за малките и средни предприятия, които често срещат трудности в адаптацията към нови регулации. Организирането на семинари за обмен на най-добри практики в областта на корпоративната устойчивост и социалната отговорност може да ускори процеса на интеграция на директивата в бизнес операциите. Мониторингът също е ключов аспект – гражданският сектор може да разработи независими механизми за проследяване на напредъка и публикуване на доклади, които подчертават успешните модели и идентифицират области, нуждаещи се от подобрение.
Ситуацията на терен
През 2024 г. фондация "Дигнита" проведе изследване на 400 обяви за работа, което разкри множество предупредителни сигнали в обявите, свързани с потенциален риск от трудовата експлоатация. В голяма част от тях имаше признаци на рискови фактори като:
- Изискването на снимка или лични документи/данни (или не изискването на никакви документи, дори и CV);
- Липсата на информация за фирмата работодател;
- Охотното приемане на кандидати без нужната квалификация;
- Разминавания в описанието на работата, подадено в обявата и действителната работа или липсата на достатъчно информация, чрез която е възможно да се верифицира посоченото в обявата;
- Липса на информация за процедурата за кандидатстване (или твърде облекчена процедура);
- Липсата на информация за наличието на договор или липсата на такъв.
Темата с трудовата експлоатация остава сериозен проблем, който трудно може да бъде изкоренен изцяло. Съществуват множество недостатъчно регулирани сектори, в които уязвимите групи продължават да бъдат изложени на риск от експлоатационни практики. Според оценките на Международната Организация на Труда 20,9 милиона души по света продължават да бъдат жертви на принудителен труд.
Директива 2024/1760 представлява важна стъпка напред, като поставя основите за по-голяма отговорност на големите компании, разработване на процедури за корпоративен мониторинг и изграждане на осъзнатост в самото общество.